måndag 12 mars 2012

Tips för dig med ångest/fobi...

Jag vill gärna dela med mig av några jätte viktiga tips till andra med ångest,fobi,social fobi etc...

Och jag vill förtydliga att bara för att man lider av det här så måste man inte vara deppig...

Det kan gå i vågor,eller man kan vara hur glad som helst,såsom jag känner mig nu-ändå fick jag ångest/panikångest i slutet av förra veckan... Jag har i ca 22 år kämpat med det här,som självklart hindrat o som fortfarande sätter upp hinder i min väg-inte alltid jag skriver om det bara...

T.ex när jag kom till Nice,så hade jag ju varit väldigt spänd inför flygresan fick dricka alkohol innan,(vilket hjälper enormt mkt för mig-destruktivt tips men sant...)

När jag kom fram så stannade ångesten som är=illamående o nervositet för mig b.la kvar i ca 2 dagar(-hade svårt för att äta o vara bland människor etc)innan jag kände mig totalt avslappnad,även med att jag o Angie skulle sova ihop-har svårt för det med,känner mig mest fri när jag sover solo...+nytt ställe-tar tid för mig.

Men sen njöt jag i fulla drag:) O då måste man glömma hur jobbigt man haft det,annars skulle jag gå ner i ett svart hål-varje gång jag känner av ångest.

Det är alltså viktigt att 1.Acceptera läget,jag blir nog aldrig helt frisk ifrån detta,men jag tycker ändå att jag kan leva ett bra liv,på mina villkor,jag gläds ofta lite mer än andra inför saker som resor etc med:) För jag KLARADE ju det...Som för andra är helt självklart...

Har hänt flera ggr inom jobbet att jag inte kan hänga med,o det gör självklart att man känner sig dålig och annorlunda...En lång bil/bussresa tillsammans med en massa andra kan vara svårt för mig,o jag måste ofta förklara hit o dit. Då kan man bara hoppas att människor runt en är förstående,självklart har jag varit med om både och. Kan heller inte hänga med på den årliga resan med jobbet,eller utflykten,eller middagar/föreläsningar som ligger långt borta...

Och i en ny relation kan det kännas jobbigt att i början behöva förklara vad man inte klarar av etc... Men då får man ju tänka att en vettig person som verkligen tycker om dig bryr sig inte om sånt-o alla har sina svagheter,bara vissa av dem som är tydligare än andra!

2.Så tänk positivt-inte på allt du inte klarar av-utmana dig själv hela tiden.

3,Gör saker som kan kännas lite jobbigt till en början,

4,Isolera dig inte genom sjukskrivning o annat-gör dig mkt sämre!!!

5.Var öppen o ärlig-det hjälper dig enormt mycket:)

6,Rör mer på dig,promenader eller gym etc. Blev långt det här...Hoppas ni orkade läsa,o att någon kan hjälpas eller känna sig lite bättre av min text<3 Becca

2 kommentarer:

Petra sa...

Hej Becca!

Vilken fin blogg du har! Jag tycker dina tips är goda! Jag har också social ångest/fobi sedan jag var ungefär 16 år så jag vet hur det påverkar livet. Det gäller att som du skriver våga utmana sig själv! Välkommen in på min blogg om du vill!

Kram!

Beccas sida sa...

Hej o tusen tack! Jag har haft dålig koll på kommentarer som kommer lite i efterhand..därav mitt sena svar!:/ Kul att du gillar den o min text-klart att jag måste kolla in din blogg med:) Stay positive! Becca:*