fredag 19 augusti 2011

Inskolning

Inte minst när jag läst Amanda Schulmans mysiga blogg,så har jag förstått hur mkt åsikter det finns ang detta ämne-Inskolning. Folk blir irriterade,folk förstorar det,många är väldigt oroliga etc. Detta är självklart helt ointressant för mina läsare som inte har barn eller inte tänkt att skaffa snart heller,men för er andra-(vet att det finns några iaf:) Så vill jag ge er min erfarenhet o kunskap!
Det finns mycket jag INTE kan,men barn kan jag,o det är viktigt att lyssna på de som jobbar med detta varje dag som förälder o inte bara gå på sina egna oroliga känslor som mamma/pappa. 1,VÄLDIGT VIKTIGT att känna trygghet som förälder med stället man ska skola in på-Kolla gärna med bekanta innan,eller om du känner en fsk.lärare så kanske du kan höra med henne/honom. Finns många (tyvärr)som är kvar på sitt jobb o inte trivs eller som inte alls är duktiga på det de gör,ingen förståelse,helt för "hårda",opedagogiska,etc...Det har jag stött på,(o jag har varit på många ställen)Sen kan man inte säga att alla privata fsk är bättre än kommunala-finns superbra personal på kommunala,men tror att många privata har mer "koll" på sig o mer föräldrarinflytande-man vill ha duktig personal osv-för ryktet etc,en förskola får lätt rykte,o jag är superglad över att vara på ett ställe som har jättebra rykte o jättebra personal-som jag gärna skulle lämna mitt barn till:)Vi har en kö på flera år så det är rätt kört som utomstående med tyvärr... Men men min´poäng är att kolla upp med andra först,är personalen gullig/varm? tar gärna till sig barnen i famnen,bekräftar o visar förståelse när de är ledsna? har en bra pedagogik?är lugna,positiva o trygga? inget skrik på barnen? När du känner dig trygg o du börjar inskolningen med ditt barn,2,Var inte som en hök över ditt lilla barn,låt barnet leka själv (med dig i bakgrunden)3,När pedagogen säger att prova gå en stund,så var positiv o kort-försök att inte visa att du blir ledsen själv(-vilket du förstås blir)det avspeglar sig på barnet...Visa dig stark! Lita på att personalen ringer om det blir kaos(-vilket det sällan blir i längden) 4,Ring själv efter en stund o kolla hur det går.De allra flesta barn har superkul på förskolan:D Jag var en av dem-fick jag välja på vår årliga månadsresa till Spanien eller vara på fsk-så valde jag lätt förskolan!:) Kul med alla vänner ju. Min mamma var på samma fsk som jag,så hon fick smyga förbi för att jag inte skulle gråta när jag såg henne-o jag har inte fått ngt men av det,såsom många pratar om(-nä för mkt överanalyser...)5,Ett tips är också att inte låta ett litet barn gå för långa dagar på förskolan-det är inte som hemma,högt tempo,mkt ljud o många intryck etc... Hade jag fått välja så hade det varit skönt att skola in först när barnet är 1,5-2 år,samtidigt är det ofta svårare då,för de är mer medvetna om vad som händer,vi har en liten på knappt 11mån hos oss nu-det går galant! Hon är glad jämt,somnade i min famn efter ett par minuter. Jag inskolar själv en "liten prins" just nu-otrooligt söt:) Han är lite större,men också jätteduktig:D När hans mamma gick,så blev han först lite ledsen,men så fort hon lämnat så var han glad o lekte igen:) Bara lite tips! Kram o hoppas du får en fin upplevelse av din förskola:) Becca

Inga kommentarer: