måndag 22 juni 2009

Noaks ark

Nyss lyssnat på en mycket intressant föreläsning,en tjej som kom ifrån Noaks ark i MÖ som är en frivillig organisation för människor med HIV(-man kan även ringa dit om man har frågor etc om HIV.)
Det gav en stor tankeställare till hur dubbla vi som människor är-vi är livrädda för att testa oss för HIV(-jag var det iaf)sen kan vi ändå fortsätta ha sex utan skydd..(för lite extra njutningsskull..)
Nä man får skärpa sig..!
Fick även en del fakta som är bra att känna till-med siffror o så.
Sen är det ju alltid hemskt att höra om vissa historier-t.ex berättade hon mycket om människors okunskap om HIV..det blir man ju såå ledsen när man hör om 2009..
Människor som tagit mod till sig att berätta för sin omgivning på arbetet etc om sin sjukdom och i.o.m det blivit helt isolerade,typ personalen hade börjar märka kaffekopparna med namn,den offentliga datorn hade tagits bort etc..
För innan har jag tänkt det behöver man väl inte skämmas över,det är bara att vara öppen och berätta men det är alltså inte så enkelt med tanke på alla oupplysta personer i vårt samhälle:( Hon berättade att det finns många som kommer till dom som gått med smittan i kanske 6 år utan att ha berättat för någon..Jag har såå svårt att tänka mig in i det för att jag är så öppen men det kan verkligen inte vara lätt.
Jag känner igen mig lite i min panikångest situation-vissa jag berättat för har verkligen inte gett mig det stödet jag behövt eller tystnat direkt när jag har berättat-inte velat prata om det..t.om folk i min närhet..och det är ju för att psykisk sjukdom också är tabu(-speciellt bland äldre)Men man får försöka vara stark om inte annat så för andra människors skull och för att sätta ett bra exempel-vara en god förebild,någon som verkligen är det är Andreas Lundstedt-Alcazar,han har gått ut med det och det är det väldigt få kändisar som gjort..Tror det är lättare att förbli en positiv person om man är öppen o vågar berätta för sin omgivning,vågar vara stark trots människors olika reaktioner. Ett sista tips:På med kondomen o be din partner att testa sig innan ni haft sex i början av en relation-man kan aldrig se på en person om den har HIV eller veta vad den personen gjort innan vad han/hon än säger. Becca

Inga kommentarer: