tisdag 23 september 2008

Fortfarande kvar på 1800-talet..

Såg en riktigt bra dokumentär igårkväll på svt om b.l.a tvångsgifte,jag kände att det jag såg var inget nytt för mig bara skönt för alla andra som kanske aldrig fått chansen att prata med en arabisk tjej/kvinna eller arabisk kille för den delen.
Jag var själv väldigt nära en tjej som är arabiska för några år sedan vi var väldigt goda,nära vänner i flera år men blev tyvärr lite ovänner för ett par år sedan,men guud vad jag saknat henne o fortfarande gör,hon var ett original så ROLIG och förvirrad,sjukt rolig humör:)hon kom ju ifrån en helt annan värld så hon uppskattade det mesta vi hittade på,på ett annat sätt en de flesta skulle göra..
Har även kommit i kontakt med andra araber+muslimer p.ga arbete,skola,vänner etc.
Jag blev ju hursomhelst väldigt insatt i hur arabiska kvinnor har det här i Mö IDAG..:( Känns hemskt hur låsta dom är,de har ingen frihet,slavar för männen,brödrarna(-som kan göra vad de vill) etc o blir ofta tvångsgifta väldigt tidigt o såklart ofta olyckliga i.om detta.
Dokumentären igår slutade lyckligt för en av tjejerna p.ga att hennes pappa hade kommit lite längre i utvecklingen än måånga andra,men jag vil uppmana alla att se den,superbra verklighetsskildring som jag önskar så högt att det ska få ett slut o att reglerna här blir hårdare när det gäller hela kvinnosynen, eller att man hittar ett sätt att kontrollera det här.
Tror att väldigt många här i Sverige blundar inför detta o tror att kvinnorna gör mycket av egen vilja..Jaha så du skulle vilja bli bortgift vid 15 års ålder?bli inlåst=inte få gå utanför dörren o göra som du vill?,och oftast inte få arbeta med vad du vill?gå runt med en slöja i 30 graders värme i ett land där inte kompisarna gör det?du vill kanske också serva din man med mat o annat som HAN vill dygnet runt?Du vill inte kunna läsa/titta på vad du vill?Nä vakna upp!!
Vill tillägga att jag är inte rasistisk mot araber/muslimer på något sätt om någon missförstod jag är bara fruktansvärt emot den förlegade,hemska kvinnosynen!
Jag hade det underbart med min väninna,hon var supergullig,supergenerös,och hennes familj var så gulliga o hjälpsamma alltid,(likt ingen annan:)Upprörd-Becca

Inga kommentarer: